tirsdag 29. november 2011

Her kommer noen av de ferdige produktene etter juleverkstedet på søndag:






Telysestaker i betong. 
Jeg kjøpte en 25 kgs sekk på BM for 108 kr, 
så nå har jeg nok betong til å lage 100 lysestaker!
- framgangsmåte finner du her.

Juleornamenter av leire, med trykk av heklebrikker.
Vi brukte papirleire kjøpt på Panduro  
(ca 130 kr for to pakker - gir mange ornamenter), 
som lufttørker på 2-3 dager.   
Kjevle ut leire, legg heklebrikken på flaten og kjevle den godt ned i leiren. 
Bruk så pepperkakeformer for å trykke ut ønsket form på ornamentet. 
Husk å lage hull til oppheng.... hihi.  
OBS! Det som skjedde med noen av ornamentene vi lagde, 
var at de bøyde seg og ble ujevne etter å ha ligget en dag til tørk - 
tror det er fordi vi kjevlet litt for tynne ornamenter, 
så la det gjerne være litt tykkelse på leiren (ca 1-2 cm).
Når oramentene har tørket kan du gjerne lakkere dem, 
men jeg synes de er fine akkurat som de er! 
Superfine i vinduet eller på treet! 

Kubbelys med juletrykk fra servietter. 
Kjøp inn servietter med fine juletrykk.  
De er gjerne i 3-lag, løsne de to øvrige lagene 
slik at du sitter igjen med det ene laget med mønster.
Plasser mønsteret på kubbelyset. 
Hold en spiseskje over et telys med baksiden opp for å varme den, og bruk baksiden av skjeen til å trykke/stryke mønsteret inn i lyset.  
Og husk... 
aldri fra et lys som brenner!


Så har vi de klassiske Pepperkakehjertene da. 
Sprøyteposen som hold melisen var desverre lekk 
- så de ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg... 
men veldig sjarmige likevel!


Men det aller aller beste var nok stemningen over det hele!
En perfekt liten booster for å bringe fram litt etterlengtet julestemning, 
og så veldig koselig da!

Har du hatt / skal du ha juleverksted?

Fin tirsdag!

3 kommentarer:

  1. Så mye fint du har lagd da! Likte veldig godt de ornamentene, fikk lyst å prøve meg:-)
    God tirsdag!
    Klem, Elin

    SvarSlett
  2. De ornamentene har jeg veldig lyst til å prøve meg på så fine.
    Og de serviettene fikk jeg faktisk i førjulspakken fra svigers i dag :)
    Så kos med juleverksted.

    SvarSlett
  3. så mye fint :)

    Den papirleiren er forresten perfekt å bruke for å ta hånd og fotavtrykk av Tomander også :)

    SvarSlett