søndag 19. februar 2012

med ønsker om




...en søt fastelavenssøndag..

bare dele denne  bolleoppskiften med dere,
helt siden jeg fant den for 3-4 år siden er det den eneste jeg har brukt.
Den er så enkel og gir så utrolig saftige, gode boller!
Mmmm!


Supergode hveteboller :

5 dl melk
100 gram smør
1 pose tørrgjær
1 dl sukker
1 ts kardemomme
12 dl hvetemel

Bland alt det tørre i en bolle (hold unna litt mel, hvis du greier deg med 11 dl hvetemel i stedet for 12 er dette bare supert)
Hell melken i smeltet smør og varm til kroppstemperatur
(hos meg er alltid melkeblandingen litt varmere, siden jeg bruker tørrgjær.)
Bland så melke- og smørblandingen med det tørre. Jeg bruker Kitchen Aid,
og lar denne elte deigen i 10-15 minutter på middels styrke.
Tre en plastpose over bollen, og la den heve i 1-2 timer.
Trill ut til boller, og hev igjen i 1-2 timer.
(sist jeg bakte disse, fikk de stå til heving i tilsammen 4 timer - og de ble supersaftige!)
Pensle godt med egg og stek i ovnen på 250 grader i 10-13 min
(pass på steketiden, ovnen min brukte bare 8 min før jeg tok ut bollene.....)



: ) 

5 kommentarer:

  1. Den så jammen goood ut!! Fin fastelavn til deg også :)

    SvarSlett
  2. Åh det så deilig ut!! Vet du, jeg har helt glemt at det var fastelaven i dag... Huff og huff... Men det hadde kanskje ikke passet så bra med boller med krem i dag nå når vi fått spysjuka i hus... Æsj og æsj.
    Så masse fine ting i innlegget under forresten, og sukk det turkise vattepper skulle jeg og gjerne hatt ja. Likte og veldi godt de koppene med turkise blomster. Er de tatt allerede?! Hvis ikke, hva skal du ha for de?!
    Klem klem
    Ps. Vi får se hvor langt jeg kommer med oldemorsrutene mine før senebetennelsen tar meg og....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du : )
      Så utrolig kjipt med spysjuka!!! Det hadde jeg forrige helg, utrolig nok
      ble ingen av gutta smittet - heldigvis.
      De koppene har jeg fortsatt, men har fått et bud på 250 kr - inkludert frakt.
      Du får si ifra hvis du vil ha dem!
      Krysser fingrene for oldemorsrutene dine ; )
      Klem.

      Slett
  3. Så godt det ser ut!
    Inspirerende og kreativ blogg du har!
    Klem

    SvarSlett
  4. wow. formad som ett hjärta! så fint!

    Tack för de värmande och snälla orden hos mig. Jag blev sååå glad!
    Tack Tack Tack, fina.

    kram

    SvarSlett