onsdag 22. februar 2012

pastellykke





....disse fire Figgjo-eggekoppene kom endelig dumpende ned i postkassen min, 
etter at jeg hadde kapret dem på Ebay for et par måneder siden. 
De er så utrolig fine -
til og med mannen måtte innrømme det!  
Looove it.


Barseltreff i Banebakken om bare et par timer, 
og for å slippe stress bakte jeg verdens 
beste ost- og skinkehorn med rosmarin og havsalt i går kveld. 
Disse hornene er gode og slår godt an både til barn og til mann, 
er perfekt tur- og lunsjmat og supergode å ha i fryseren i tilfelle uventet besøk.
Jeg elsker varianten med rosmarin og havsalt, 
mens varianten med valmuefrø også er herlig 
- og mer barnevennlig.















       















Har du lyst å prøve deg? Her kommer oppskriften:


Ost- og skinkehorn (16 stk)

150 g smør 
5 dl melk
1 pk tørrgjær
2 ts sukker
1 ts salt 
2 dl kruskakli 
12 dl hvetemel 

Egg til pensling. 
Valmuefrø. 
Rosmarin. 
Havsalt.

Bland alt det tørre i en bolle. 
Smelt smør og tilsett melken. Smør- og melkeblandingen skal være ca kroppstemperert før du 
blander det i det tørre. Bland alt godt. Tre en plastpose over bollen, og la heve i 1-2 timer.

Del deigen i to. 
Kjevle hver del ut til en sirkel, go del videre opp deigen i 8 kakestykker 
Legg i ost og skinke etter smak. Rull kakestykkene til horn og legg dem på brettet.  
Pensle godt med egg. Toppes med havsalt og rosmarin eller valmuefrø. 
220 grader i 15 min.
Mmmm!


Fin 
onsdag 
fra meg til deg! 

11 kommentarer:

  1. Slike eggeglass samler jeg også på. Dine var utrolig fine i fargene!

    Kos deg på treff!

    SvarSlett
  2. Supersøte.
    Og jeg må huske å prøve de hornene. Så gode ut.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Ågh, jeg kunne trengt ett par sånna freske horn nå...bare tørt brød i sikte i boksen her ;)

    Jeg har fått litt babyteppebestillinger, og dette rosa og grå holder jeg på med nå. Kjempegøy å hekle nytt mønster. Blir litt mere engasjert igjen.

    Senebetennelse ja...jeg har fått det før jeg og. Håper det holder seg borte nå, har en jobb å gjøre ;)

    SvarSlett
  4. Pasteller är så fint! och det kommer mycket till våren nu :)
    Blev sugen på att baka nu, såg riktigt goda ut.

    Har recept på svenska semlor, kika in och testa :) Har ni ngt liknande i Norge?

    Tess

    SvarSlett
  5. helt nydelig er de..heldige deg!
    takk for oppskrift på horn,
    det må være mitt mål i dag - bake!
    klem

    SvarSlett
  6. Så fine eggeglass. Og horna ser kjempegode ut, vil tro de fallt i smak på barseltreffet!! Hørtes koselig ut :) KLEM.

    SvarSlett
  7. mmmmh nydelig! De så knall gode ut, og pastellen også. God kveld til deg!

    SvarSlett
  8. Åh, du er vel heldig, vennen!! :)
    De var utrolig fine....

    De hornene så skikkelig nam nam ut altså.
    Tenker dere koset dere jeg! :)

    Ønsker deg en fin kveld, søte!

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  9. Hornene her er så fantastiske Maria! Må rett og slett sette ett hjerte bak <3 hehe.. har lagd de mange ganger det siste året og de blir like bra hver eneste gang!! Best med havsalt og rosmarin, men 9 åringen er ikke helt enig med det så må ha valmuefrø i noen :-) Så funker oppskriften like godt med pølse og ost inni! Fantastisk!! Og eggeglassene var elskelige, kjenner jeg synker sammen med tanke på hvor tragiske mine er :-P heheh

    Klem fra Linda Beate

    SvarSlett
  10. Åh, sååå fine eggeglass!
    Helt nyyydelige! klem

    SvarSlett
  11. Herlige eggeglass! Figgjo hadde jo SÅ mange fine pastellfarger :)

    Skulle gjerne hatt en bit av de hornene ;) Jeg må vel bake... så takk for deling av oppskrift ;)

    SvarSlett